SK4WV
Västerdalarnas Amatörradioklubb VARK

En liten artikel om
"LAGEN OM ALLTINGS JÄVLIGHET!"
av SM4UKC


Ur klubbtidningen VARK 93

Fredag kväll den 2/7 tar jag mina radioprylar som består av,

• 1st Elverk för 220 V
• 1st Rörslutsteg (många wattar) med tillhörande fläkt, trafo osv
• 1st Quedee 10 el antenn (lånad av UIG)
• 1st Kenwood 751E, 2 m rig
• Ett par SWR/PWR meter
• 6 m rör för antennen
• Massor av kabel av allehanda sorter och modeller.

Allt detta plus mat, kläder, verktyg mm formligen östes in i min stackars farkost, en Range Rover av äldre modell.

Åkte hemifrån vid 5 tiden på kvällen, med siktet inställt på Sveg. Kom fram till Duvberg ca 1 mil norr om Sveg efter mycket letande efter en plats att både kunna köra radio ifrån och att sova på. Jag terrängade mig upp lill ca 600 m höjd och hittade en plats med riktigt bra take-off ifrån.

DÅ BÖRJADE DET!

Till min stora skräck hade jag fått punktering på vägen upp på berget. Som tur var det en pyspunka, men ändå, inget reservhjul pga att jag har full size däck på bilen mcn ctt original hjul som reserv. Klockan var då halv lolv pa nallon och jag stod MITT I SKOGEN. Ner för berget med full rulle, och tog förmodligen nytt VM-rekord ner till Sveg. In på macken som var öppen till 24 och försökte få tag pa en lokal Däck nisse, men utan resultat, köpte 2 st stora flaskor punkaspray och en fotpump, fyllde på och åkte upp till berget igen. Körde några repeater QSOn och somnade.

Lördag 3/7

Vaknade, åt, pumpade. Åkte ner till Sveg och lyckades hitta en Däck-nisse efter mycket telefonerande. Tack till OK i Sveg för stort tålamod med mig.

När hjulet var lagat styrde jag kosan mot Vemdalen, MEN ca 2 km utanför Sveg började det ryka under instrument brädan. Det var knappen för lyset som brunnit upp. Ner med panelen under och försöka hitta kabeln för lyset och en + kabel tillräckligt grov för att köra allt lyse igenom. Svor, hittade och tvinnade ihop.

I Våmhus fick jag tag på en kille som talade om var jag skulle åka för att komma upp högt, målet var även att köra ifrån JP62. Seglade vidare efter en handgjord karta som skulle ha fatt vilken orienterare som helst att åka hem igen, hittade därfor aldrig berget utan körde vidare på fri hand. Vägen mot Vemdalen från Våmhus ser väldigt rak och fin ut på kartorna, men är allt annat än det, OCH SE, mitt i en backe på väg neråt trampar jag broms pedalen i botten! om ni någonsin får uppleva hur en fullastad Range Rover med MYCKET lång fjädrings väg känns i en kurva med FÖR hög fart känns så ska ni tänka på mej, och då ska vi inte ens tala om ljudet av en V8 som växlas ner så att den varvar ENORMT.

Ett litet läckage i en bromscylinder hade gjort så att bromsoljan tagit slut. Påfyllning, luftning och farkosten var fit for fight igen.

Efter mycket irrande på små vägar hittade jag QTH't som jag letat efter, högt och öppet samt i JP62, då var klockan 21 på kvällen, satte upp hela utrustningen och körde några QSO'n, och la mig att sova.

Söndag 4/7

Vaknade, åt, och lyssnade efter conds, men inte då! Packade ihop alltihop och åkte ner till en liten by för att få bensin lill bil och elverk. På vägen tillbaka badade jag i Ljusnan och DET var MONSTRUÖST KALLT i vattnet, men vid det laget helt nödvändigt för att stå ut med mig själv.

När jag hade kommit tillbaka till berget och riggat upp allting igen gick det riktigt bra att köra radio, bla körde jag POB och UKM med 25w FM vilket nog får sägas vara bra med drygt 20 mil QRB. På kvällen kom regnet och åskan. För att inte få in regnet i bilen, med bakluckan öppen pga PA't inne och fläkten utanför bilen för ljudnivån, så satte jag madrassen instoppad i en sopsäck där, men vad jag inte tänkt på var att regnet inte kommer uppifrån när man befinner sig där det är högt och kalt. Den natten sov jag utan madrass.

Måndag 5/7

Vaknade, åt, tittade på regnet. När det så småningom slutade regna gick jag ut och fick se en regnbåge som gick över bilen, hämtade kameran och tog några kort, med lins skyddet PÅ, tog av skyddet, siktade men inget hände, slut på film oeh ingen mer film med mig.

Körde några QSO'n på eftermiddan oeh satt oeh lyssnade på bandet när det började rinna något ur PA't. Trodde först att det var vatten som kommit från fläkten vilken hade fått vara ute i regnct på förmiddan, MEN INTE DA! Det var 3 st kondensatorer tillhörande högspänningen i PA't som hade gått sönder. En koll av Elverket visade att det lämnade 255v istället ror 220v som det ska ge. Hur mycket det blir i topp spänning törs jag inte ens tänka pa.

Fick tag på RNA som jag köpt PA't av och förklarade vad som hade hänt. Tyvärr hade han inga goda förslag men skulle försöka få tag på SJY som hade byggt det, men inget där ifrån heller. DÅ!, grävde jag ner allt vad SEMKO 900 heter och gjorde en koppling i Steget som man inte gör. Ställde Steget på marken, långt ifrån bilen oeh drog igång Elverket. Det tog ca 4 sekunder, så Exploderade alla 6 HV kondensatorerna. IN MED SKRÄPET I BILEN och orden som blev sagda passar inte i tryck men hade någon hostat i min närhet hade vederbörande obönhörligen blivit STRYPT! Eller som en karl från NÅS finnmark sa när motorcykeln hade stannat och det ösregnade, "ja blev så förbannad så ja höll på spy".

Efter det att jag lugnat mig lite gick jag in i bilen och blev uppropad av TZY som ville ha ett QSO mcd mig, så jag startade Elverket igen för att få lite värme ifrån kupevärmaren som hade fått åka med.

Körde TZY med 25W och 51 signaler, gick ut för att slå av Elverket och lyckades BRÄNNA MIG på avgasröret. DÅ BESTÄMDE JAG MIG FÖR ATT ÅKA HEM! Klockan var då ca 23.15. Jag öste in alltihop i bilen och for en halvtimme senare. 03.30 öppnade jag dörren hemma.

Tisdags testen

som var den stora höjdpunkten på resan fick köras från JP70 istället för JP62 vilket kändes enormt tråkigt. Så här på lite avstånd kan man och bör man nog skratta åt det hela, MEN jag skrattade INTE under tiden det kan jag lova.

De SM4UKC


Tillbaka