SK4WV
Västerdalarnas Amatörradioklubb VARK

En utmaning
av SM4TIV, Bengt


Ur klubbtidningen VARK 97

För ca 16-17 år sedan så var modellflyget det stora intresset. Hade läst i någon utländsk tidskrift om olika farkoster som inte liknar flygplan direkt men flyga det kan de skapligt. Jag fastnade för The witch (Påsk kärring) som var beskriven på en sida i tidningen och som en annan medlem i modellflygklubben också hade börjat att bygga på, så nu var det två käringar på gång till blåkulla.

Man började undra under tiden som man byggde kan detta flyga, ingen vinge utan ett tygstycke som skulle föreställa vinge, och för att kunna svänga så fanns det ett litet roder längst bak på kvasten. Som byggmaterial till kroppen användes frigolit och till kvasten som kärringen skulle sitta på användes balsaträ, till kjol och ben användes hård cellplast. Man var lite skeptisk på hur det skulle gå att landa detta ekipage eftersom det fanns inga landningsställ.

Påsken närmade sig och snart så var det dax att premiärflyga kärringen, som tur var så hade min flygkompis redan provflugit sin kärring med både gott och dåligt resultat, så man fick ta till sig av de svårigheter som han hade i premiärflygningen så att man inte gjorde samma misstag. Väldigt viktigt var fastsättningen av vingen (tyg biten), hamnade den något snett så kunde man räkna med att kärringen låg i sväng hela tiden så man fick ligga med motroder hela tiden (inte roligt).

Premiärdagen kom och spänningen steg till hundra procent. Montering och intrimning av farkosten gjordes så noga som man kunde göra, igång med motorn , koll av roderfunktion och så klartecken till hjälpgubben att nu var det dags att kasta iväg Påsk kärringen, tre steg och så iväg, den flyger och ni kan föreställa er vilken syn för folk som hörde något som surrade och tittade upp, och vad såg de om inte en påsk kärring på väg till blåkulla på en modern kvast med motor. Landningen blev som man befarade benbrott och bäcken frakturer, men förövrigt i god kondition.

Förövrigt så har kärringarna (min och min kompis) varit med på en del tävlingar i Mora på modellfältet, där de kom på delad första plats. Samma dag så blev jag inbjuden att vara med på flyguppvisningen på Mora Siljans flygdag, de tyckte att det var något för åskådarna på flygdagen att beskåda.

I dagens läge 16-17 år senare så har åren tagit ut sin rätt, benbrotten och bäcken frakturen har ej åtgärdats för det blir samma visa vid varje landning (benbrott och bäcken fraktur).

En annorlunda flygvarelse men den gjorde succé överallt där den fick chans att visa upp sig.

SM4TIV Bengt


Tillbaka